صفر تا صد اطلاعات مورد نیاز درباره متد مولر

Drag to rearrange sections
Rich Text Content

اطلاعات کامل درباره آموزش خیاطی متد مولر که لازم است بدانید

گسترش صنعت پوشاک و مد باعث استقبال از هنر خیاطی شده است. خیاطی با تکنیک‌ها و متدهای مختلفی مانند گرلاوین، متریک، ایتالیایی، فرانسوی، متد ترک، متد ABM و متد مولر به هنرجویان آموزش داده می‌شود. مولر یکی از روش‌های دقیق و در عین حال ساده خیاطی است که به شما کمک می‌کند لباس‌های شیک و خوش‌دوخت آماده کنید.

در این مطلب تصمیم داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره آموزش خیاطی به روش مولر در اختیار شما قرار دهیم و شما را با مزایای خیاطی به روش مولر آشنا کنیم. برای کسب اطلاعات تا پایان این مطلب همراه  muma.irباشید. 

متد مولر چیست؟

در صورتی که دنبال روشی بدون عیب و نقص برای طراحی و دوخت لباس‌های شیک و مجلسی هستید، تکنیک مولر انتخاب مناسبی است.

این روش استاندارد و ظرافت خاصی دارد که باعث خوشفرم شدن لباس‌ها و افزایش کیفیت خیاطی می‌شود. به‌طوری که بسیاری از افراد باور دارند، خیاطی به روش مولر بهترین شیوه برای ترسیم الگوی لباس در خیاطی است.

در این روش خیاط باید با استفاده از اندازه‌گیری 4 قسمت بدن یعنی دور کمر، دور باسن، دور سینه و قد، الگوی مناسبی را روی کاغذ ترسیم کند. سپس الگوی مولر را روی پارچه قرار می‌دهد و با سنجاق آن را محکم می‌کند. در نهایت با کاربن الگو را به پارچه مورد نظر انتقال می‌دهد. خیاط 2 سانتی‌متر از لبه ‌الگو اضافه‌ به عنوان جای دوخت در نظر می‌گیرد، سپس پارچه را برش می‌زند. بی‌نقص بودن کار خیاطی به برش دقیق الگوها و در نظر گرفتن جای دوخت هم بستگی دارد. به طور مثال اگر می‌خواهید خطوط عمودی الگو را برش بزنید لازم است، موازی بودن برش‌ها با خطوط الگو را رعایت کنید.

آشنایی با تاریخچه متد مولر

  روش خیاطی مولر اولین بار توسط فردی به نام مایکل مولر مورد استفاده قرار گرفت. مولر فردی خلاق و نابغه بود که به دلیل عدم بضاعت مالی، لباس‌هایش را رفو و ترمیم می‌کرد و به استعداد خاص خود در زمینه خیاطی پی برد. به همین دلیل تمام تلاش خود را به کار گرفت تا بتواند خیاطی ماهر شود و لباس‌های خوش‌دوخت آماده کند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید که مایکل مولر موفق به تاسیس شرکت مد و طراحی لباس و مدرسه آموزش خیاطی شد. شهرت مولر تحت تاثیر جنگ جهانی دوم هم قرار نگرفت و توانست کار خود را رونق دهد. الگوهایی که مولر ابداع کرد هنوز هم طرفداران زیادی دارد، چون الگوهای متد مولر دقیق و بدون خطاست.  

شیوه اندازه‌گیری در خیاطی به روش مولر

اگر می‌خواهید خیاطی را به روش مولر یاد بگیرید باید بدانید در این شیوه بعد از اندازه‌گیری قد، دور کمر، باسن و سینه باید از فرمول‌های دقیق و مشخصی برای ترسیم الگوی خیاطی استفاده کنید. البته به‌شرطی می‌توانید الگوی دقیقی بکشید که 4 مورد اصلی را به خوبی اندازه گرفته باشید. اصول صحیح اندازه‌گیری در خیاطی به روش مولر شامل موارد زیر است:

  • اندازه‌گیری قد

برای اینکه اندازه‌گیری مولر دقیق باشد باید فرد بدون کفش صاف بایستد. طوری‌که سر با دیوار زاویه 90 درجه داشته باشد تا اندازه‌گیری قد از بالای سر تا زمین دقیق محاسبه شود.

  • اندازه‌گیری کمر

یک اصل مهم برای اندازه‌گیری دور کمر در روش مولر این است که نواری را دور کمر ببندیم. این نوار باید روی ناف بسته شود و حلقه‌ای را ایجاد کند که اندازه دور آن برای ما اهمیت دارد.

  • اندازه دور سینه

برای اندازه‌ گرفتن دور سینه باید متر را از زیر بغل عبور دهیم و دور برجستگی سینه را محاسبه کنیم.

  • اندازه دور باسن

اندازه‌گرفتن دور باسن در روش مولر ساده است. در این تکنیک باید دور باسن را در برجسته‌ترین قسمت آن اندازه بگیریم.

  • اندازه‌گیری آستین

مطابق متد مولر برای اندازه‌گیری طول آستین باید دست به حالت خمیده به سمت جلو قرار بگیرد. سپس با متر اندازه گردن تا سرشانه و آرنج تا مچ دست را اندازه بگیریم.

برای اندازه‌گیری قسمت‌های دیگر بدن باید فرمول‌های مولر، مدل لباس و سلیقه و راحتی مشتری را در نظر بگیریم.

چرا از متد مولر استفاده کنیم؟

یکی از سوالات متداول اغلب کسانی که می‌خواهند خیاطی را یاد بگیرند این است که مزیت استفاده از متد مولر چیست. موارد زیر مهم‌ترین دلایل ضرورت استفاده از شیوه مولر برای دوخت لباس‌های خوش‌فرم است.

  • سادگی مولر

یکی از مهم‌ترین مزایای آموزش خیاطی مولر این است که ساده و آسان است و همه افراد می‌توانند به سهولت آن را یاد بگیرند.

  • دقت و ظرافت بالا

با اینکه متد مولر بر پایه اندازه‌گیری 4 قسمت از بدن است، اما فرمول‌های دقیق و ظریفی دارد که به خیاط کمک می‌کند بهترین لباس‌ها را بدوزد.

  • عدم نیاز به پرو

یکی دیگر از برتری‌های متد مولر این است که نیاز به پرو را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. زیرا اندازه‌گیری کاملا دقیق است. بنابراین می‌توانید دوخت لباس را به خیاطی در شهر دیگر بسپارید و نگران رفت و آمد برای پرو نباشید.

  • عدم نیاز به تلفیق با متدهای دیگر

تکنیک مولر به تنهایی کافی است و نیازی به تلفیق با تکنیک‌های دیگر ندارد.

  • عدم محدودیت برای دوخت لباس

خیاطی به روش مولر محدودیت ندارید. با استفاده از اصول آن می‌توانید لباس‌‌های مردانه، زنانه یا بچه‌گانه بدوزید.

آیا همه افراد می‌توانند برای دوخت لباس از متد مولر استفاده کنند؟

در صورتی که می‌خواهید به خیاطی مراجعه کنید و لباس مورد نظر خود را بدوزید، لازم نیست نگران باشید، چون خیاط می‌تواند تمام مدل‌های مورد نظر شما را با روش مولر طراحی و اجرا کند. حتی کسانی که هیکل متناسبی ندارند و در برخی از قسمت‌های بدن مانند باسن، سینه یا شکم چاق هستند هم برای استفاده از تکنیک مولر محدودیت ندارند.

البته باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که استفاده از متد مولر برای دوخت لباس در تولیدی خیلی کارآمد نیست. زیرا در روش مولر باید اندازه‌های یک شخص خاص به طور دقیق ثبت شود و الگو بر اساس آن طراحی شود. اما برای دوخت لباس در تولیدی لازم است، استانداردهای خاصی برای دوخت لباس در نظر گرفته شود و لباس‌ها در سایزهای کوچک، بزرگ و متوسط آماده شوند. با این توضیحات مشخص می‌شود کسانی که هیکلی متناسب دارند می‌توانند از لباس‌های تولیدی استفاده کنند، اما کسانی که اندام آن‌ها با اغلب افراد جامعه متفاوت است و لباس بازاری سایز مناسب پیدا نمی‌کنند به راحتی می‌توانند از خیاطی که به تکنیک مولر مسلط است کمک بگیرند و لباسی متناسب با فرم بدن خود بپوشند.

هزینه آموزش خیاطی مولر چقدر است؟

در آموزشگاه‌های مختلف تکنیک‌های مختلف خیاطی به هنرجویان مبتدی و پیشرفته آموزش داده می‌شود. آموزشگاه‌های معتبر که تحت نظر اتحادیه فعالیت می‌کنند، قیمت‌های مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای برای دوره‌های مختلف آموزشی تعیین می‌کنند.

سخن آخر

خیاطی از هنرهای قدیمی است که هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد و به تامین نیاز افراد جامعه به پوشاک کمک می‌کند. در این مطلب سعی کردیم راهنمای کاملی درباره خیاطی با متد مولر در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما سودمند باشد.

 

rich_text    
Drag to rearrange sections
Rich Text Content
rich_text    

Page Comments